Zonder een sponsor als Witte Bedjes krijg je dit niet van de grond

Van zachtgroen verandert het gedempte licht in rozerood. Op het display van de geluidsinstallatie verschijnt een playlist. Muziekje erbij? In de gloednieuwe badkamer in het Emma Kinderziekenhuis van het AMC mogen kinderen het zelf bepalen. Algemeen kinderarts en opleider Diederik Bosman blikt tevreden rond.

Zonder de bijdrage van Stichting Witte Bedjes zou de badkamer op deze afdeling Grote Kinderen (tussen de 1 en de 11 jaar) niet zó mooi zijn geworden. Je kiest hier niet alleen je eigen sfeer licht en muzikale omlijsting, het interieur voldoet ook aan de modernste eisen. Bosman demonstreert eigenhandig de tillift waarmee het kind soepeltjes afdaalt in de badkuip, die zelf ook weer in hoogte verstelbaar is. “Als je kind in het ziekenhuis ligt, is het gezinsleven volkomen ontregeld. Wat wij willen is dat de familieband in tact blijft. En dat alle gewone dingen die je als gezin doet – samen kletsen, koken, eten, slapen – zo goed en prettig mogelijk door kunnen gaan,” zegt Bosman. En dat zit hem vaak in details, waardoor bijvoorbeeld een alledaags ritueel als badderen extra glans krijgt. “Zoiets als sfeerlicht en muziek, wat het voor kinderen aantrekkelijk maakt, vind je niet in andere ziekenhuizen. Dat krijg je namelijk niet van de grond zonder een sponsor als Stichting Witte Bedjes.” Zes jaar geleden trad kinderarts Bosman zelf toe tot het bestuur van Witte Bedjes. “Er zijn ook aanvragen gedaan voordat ik in het bestuur zat, hoor,” haast hij zich te zeggen. Wat hem aanspreekt in de doelstellingen van Witte Bedjes, is dat kinderen worden bereikt die in een kwetsbare positie zitten, zoals (chronisch) zieke of gehandicapte kinderen, of kinderen die naar het speciaal onderwijs gaan. “Witte Bedjes steunt projecten die bedoeld zijn voor kinderen die vaak buiten de boot vallen. Dat vind ik bijzonder.”

Tekst: Truska Bast. Fotografie: Sanne van den Elzen