Het Parool 1963: ‘Uit de kunst’ en Rijschool de Jong

Het secretariaat van Stichting Witte Bedjes kreeg een krantenknipsel uit Het Parool van 7 november 1963 opgestuurd door Mieke Rinia van Nauta. De rijschool van haar vader speelt een rol in de rubriek van de Dagboekenier.

De dagelijkse column Dagboekenier werd geschreven door Parooljournalist Henri Knap. In 1947 had Knap voor het eerst een oproep in zijn Amsterdams Dagboek geplaatst om tijdens de feestdagen iets te ondernemen voor de kinderen in de witte bedjes. Een stroom van enthousiaste reacties (én giften) leidde tot de gedachte om er een jaarlijks terugkerende actie van te maken: de Witte Bedjes-actie. Dat leidde in 1967 uiteindelijk tot de oprichting van Stichting Witte Bedjes.

In Het Parool van 7 november 1963 kondigt Henri Knap op pagina 2 de nachtvoorstelling ‘Uit de kunst’ aan, die zal plaatsvinden in het City Theater op 30 november 1963. De opbrengst van de voorstelling, met optredens van onder anderen Ramses Shaffy, Mies Bouwman en het Nederlands Kamerorkest, komt geheel ten goed aan de Witte Bedjes. Voorafgaand aan ‘Uit de Kunst’ werd op 24 november 1963 eerst de Witte Bedjes Rally gereden, een autopuzzeltocht. In zijn column van 7 november schrijft Knap dat er Fl.100,- beschikbaar is voor chauffeurs die zich netjes gedragen in het verkeer. En laat een van de winnaars nu net bij de vader van Mieke Rinia van Nauta zijn rijbewijs gehaald te hebben.

Mieke Rinia van Nauta: ‘Mijn ouders hebben het artikel altijd bewaard, omdat de rijschool van mijn vader vermeld wordt. Ik heb het artikel bij het opruimen van hun huis gevonden, zo gaat dat …’