Stichting Witte Bedjes Het Parool

Stichting Witte Bedjes werd op 3 oktober 1967 opgericht door dagblad Het Parool. De stichting is ontstaan uit een initiatief van Parool-journalist Henri Knap, die sinds 1947 via zijn rubriek ‘Amsterdams Dagboek’ geld inzamelde voor kinderen die tijdens het Sinterklaasfeest in het ziekenhuis lagen, in hun witte bedjes. Stichting Witte Bedjes is nog altijd gelieerd aan Het Parool.

De stichting ziet erop toe dat de statuten worden nageleefd en dat elke ingezamelde euro ten goede komt aan dat ene doel: het leven van zieke en gehandicapte kinderen in Groot-Amsterdam een beetje veraangenamen.

De krant draagt de algemene onkosten, waardoor vrijwel elke euro volledig naar het goededoel gaat. De bestuursleden ontvangen geen vergoeding en brengen geen onkosten bij de stichting in rekening. Accountant PWC controleert de jaarrekening. De stichting heeft geen CBF-keurmerk omdat dit keurmerk teveel kosten met zich brengt. De stichting heeft wel de ANBI status.

Samenstelling bestuur

Voorzitter: de heer F.C.R. Campagne, voorzitter RvB de Persgroep Nederland
Vicevoorzitter: de heer R. Ockhuysen, hoofdredacteur Het Parool
Penningmeester: de heer M. van den Broek, oud controller de Persgroep
Secretaris: mevrouw M. Boomsma, secretaresse hoofdredactie Het Parool
Bestuurslid: de heer G. Schutte, oud-directielid PCM Uitgevers
Bestuurslid: de heer dr. D.K. Bosman, kinderarts/hoofd algemene pediatrie AMC
Bestuurslid: de heer drs. C. van Meurs, oud-hoofd Sportbedrijf Gemeente Amsterdam
Bestuurslid: de heer R. Esser, oud-CFO bij Novamedia B.V.
Bestuurslid: mevrouw C.J. Hendriks, hoofd educatieve voorziening AMC/VUmc

Fondsenwerven

Twee maal per jaar ontvangen de lezers van Het Parool een oproep bij de krant om geld te schenken aan Stichting Witte Bedjes. Met deze giften wordt het fonds vooral gevuld. Daarnaast ontvangt Stichting Witte Bedjes giften uit particuliere fondsenwervingsinitiatieven en legaten.

Grote projecten Stichting Witte Bedjes

In de afgelopen jaren heeft de Stichting Witte Bedjes de volgende grotere projecten financieel ondersteund:

2018

Stichting Steun Emma Kinderziekenhuis AMC – bijdrage voor een Single Bed Unit in de vernieuwde afdeling Intensive Care (IC) Neonatologie, een expertisecentrum voor te vroeggeboren, of ernstig zieke baby’s. Het uitgangspunt bij ‘single bed units’ is dat de pasgeborene en de ouders zoveel mogelijk samen zijn en verpleegd worden op een eigen kamer, in plaats van in een ruimte waar meerdere couveuses naast elkaar staan.

Stichting Ark – bijdrage ten behoeve van de aanschaf van een vloer in de nieuwbouw van het kinderdagcentrum in Amsterdam Nieuw West. Stichting Ark richt zich met haar zorg en begeleiding op kinderen met autisme, complexe sociale problematiek en vaak een combinatie aan verstandelijke en/of fysieke beperkingen. De speciale vloer is bedoeld voor de DIR/Floortime therapie.

2017

Heliomare Heemskerk – bijdrage voor een minischommel op het speelplein van de nieuwe vestiging van het Kind- en jeugdcentrum Heliomare in Heemskerk. Het gebouw is volledig geschikt voor kinderen en jongeren met een complexe ondersteuningsvraag die niet in het reguliere onderwijs kunnen worden opgevangen.

Special Needs Judo Foundation – bijdrage 20ste editie Beverwijk Judotoernooi voor gehandicapten; onderdeel Ben van der Eng Memorial dat voornamelijk is gericht op de lagere judoniveaus. En hoewel er uiteraard wedstrijden worden gejudood staat het plezier voorop: iedereen wint een medaille of beker, en toeschouwers mogen zich naast de mat bevinden, iets dat bij reguliere toernooien niet is toegestaan. Met een financiële bijdrage van Stichting Witte Bedjes heeft de Special Needs Judo Foundation onder meer bekers en medailles voor de deelnemers kunnen aanschaffen.

Stichting Lotus College Haarlem – bijdrage voor de inrichting van restaurant SMAAK, waar kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking worden opgeleid voor een erkend horeca vakdiploma.

Stichting Gilat – bijdrage ten behoeve van theatervoorstellingen in het Emma Kinderziekenhuis en het VUmc.

2016

Stichting Happy2move, bijdrage voor de aanschaf van een speciale bus voor het vervoer van een naar de naschoolse dagbesteding voor kinderen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking.

VUmc Amsterdam, bijdrage voor het aanschaffen van een aantal Racerunners, een soort loopfiets, voor de afdeling revalidatiegeneeskunde. Bewegen is voor iedereen goed en zeker voor kinderen die gebonden zijn aan een rolstoel of rollator. Met een Racerunner kunnen kinderen met een beperking bijvoorbeeld meedoen met de avondvierdaagse van school.

Van Koetsveldschool Amsterdam, bijdrage voor een natuurspeelplein. De Van Koetsveldschool is een school voor speciaal onderwijs voor zeer moeilijk lerende kinderen en kinderen met een ernstig meervoudige beperking. De leerlingen komen tijdens de buitenpauzes niet uit zichzelf tot spel. Zij hebben daarvoor veel begeleiding en een speciale inrichting van het schoolplein nodig dat plezier, veiligheid en een rustige plek biedt maar ook uitdaagt tot bewegen.

Saenstroom OPDC, bijdrage paardrijlessen voor leerlingen. Paardrijden bevordert het zelfvertrouwen.

2015

Emma Kinderziekenhuis Amsterdam, bijdrage aan de Stichting Steun Emma voor de inrichting van een bioscoop / theaterzaal in het Emma Kinderziekenhuis.

Het Duinhuis Haarlem
Met een bijdrage van de Witte Bedjes heeft het Duinhuis in Haarlem, een kindercentrum voor meervoudig gehandicapte kinderen, twee speciale computers in gebruik genomen. De Touch Professional is ontworpen voor kinderen met beperkingen: zo heeft de computer een groot en stevig touchscreen en kun je er makkelijk met een rolstoel bij aanschuiven.

2013

Stichting Happy2move, bijdrage ten behoeve van de start van een tweede vestiging sportieve naschoolse dagbesteding voor kinderen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking.

2012

Reade Amsterdam, inrichting van een looplaboratorium bestemd voor de Mytylschool en de Noteboomschool (Drostenburg, Amsterdam Zuidoost).

2011

Reade Amsterdam, bijdrage voor de inrichting van wachtkamers voor Reade, centrum voor revalidatie en reumatologie.

2010

Emma Kinderziekenhuis Amsterdam, bijdrage voor opzetten van een palliatief transmuraal team voor kinderen in Emma Kinderziekenhuis/AMC.

2009

Aanpassing / herinrichting speelplaatsen van scholen voor bijzonder onderwijs in de gemeente Amsterdam.

• Twee tienerkamers in het Emma Kinderziekenhuis AMC.
  • Ondersteuning van Kids chain for Diabetes.
2006
  • Financiële ondersteuning aan de belevingskas De Rank van stichting AGO. De belevingskas is een activiteitenruimte voor mensen met een ernstige verstandelijke en lichamelijke handicap in Amsterdam-Noord.
  • Diverse kleinere projecten hebben een donatie ontvangen.
2004
  • Financiële ondersteuning aan verenigingen die zich inzetten om sporten voor gehandicapte kinderen mogelijk te maken
  • Financiële ondersteuning aan Stichting Spieren voor Spieren.
  • Vocalight apparatuur voor doven en slechthorende kinderen.
  • Financiële ondersteuning aan het Feuerstein Centrum.
  • Financiële ondersteuning aan het Feuerstein Centrum.
1999
  • Financiële ondersteuning aan het Feuerstein Centrum. Heeft als doelstelling kinderen met een geestelijke achterstand beter te begeleiden en stimuleren.
1998
  • Financiële ondersteuning aan het Koninklijk Wilhelmina Fonds, bestemd voor kankerbestrijding bij kinderen.
1997
1996
  • Meerdere kleine doelen hebben een financiële bijdrage ontvangen.
1995

Financiële bijdrage voor de aanschaf van spelmateriaal ten behoeve van het Medisch Kinderdagverblijf in Purmerend.