Racen als de rest

Beverwijk, 20 mei 2016 – RACERUNNER. Tjez Koster (9) is meervoudig gehandicapt, zelfstandig lopen kan hij niet. Dankzij de Racerunner, een soort loopfiets, krijgt Tjez toch het gevoel dat hij kan lopen/fietsen. Het VUmc kon de Racerunner aankopen door een bijdrage van de Witte Bedjes.

Bewegen is voor iedereen goed en zeker voor kinderen die gebonden zijn aan een rolstoel of rollator. Met een Racerunner kunnen kinderen met een beperking bijvoorbeeld meedoen met de avondvierdaagse van school. Petra van Schie, kinderfysiotherapeut bij het VUmc, vindt de driewielige Racerunner ideaal. “Die helpt kinderen uit een rolstoel en haalt ze uit hun isolement.” Ze ontdekte de Racerunner in Denemarken en maakt zich sindsdien hard om de raceloopfiets ook hier meer bekendheid te geven.

Kinderen met een beperkte handfunctie kunnen niet uit de voeten met een rolstoel, maar wel met een racerunner. Dankzij steun van Stichting Witte Bedjes konden er twee worden aangeschaft: een voor de revalidatieafdeling van het VUmc en een voor Heliomare in Beverwijk. “We introduceren ze nu bij revalidatiecentra en mytylscholen, maar zijn ook bezig ze bij atletiekverenigingen te krijgen, bijvoorbeeld in Hoofddorp.”

Afgelopen jaar deden zeven kinderen in een Racerunner mee aan de Mini Dam tot Damloop. “Ze zijn er voor kinderen vanaf een jaar of drie tot in maat XL voor volwassenen. De kinderen kunnen echt hard, soms racen ze met zestien kilometer per uur voorbij.”

Foto: Dingena Mol. Tjez showt dat je kunt racen als de beste op de driewielige Racerunner van het VUmc.