Actiedoel 2024: Stichting Frame Running Nederland

Dankzij een running frame – een driewieler zonder trappers – kunnen ook kinderen met een beperking op eigen kracht lopen en rennen. Frame Running Nederland heeft een uitleenpoule van frames in allerlei maten en levert de frames. De frames worden bijvoorbeeld uitgeleend aan de kinderfysiotherapeuten van revalidatiecentrum Reade in Amsterdam. Omdat jonge kinderen snel uit hun frames groeien wil Stichting Witte Bedjes graag bijdragen aan uitbreiding van de uitleenpoule, zodat kinderen makkelijker kunnen doorgroeien naar een grotere maat, en zo actief kunnen blijven. Ook kunnen dan nog meer kinderen gebruik maken van de frames.

Running frame laat kind met beperking zelfstandig lopen
Amsterdam “Met mijn frame ga ik net zo snel als een motor,” zegt Jesse (6). “En ik kan er ook op chillen als ik moe word, want ik ga echt heel hard.” Het liefst in de supermarkt, voegt zijn moeder Joyce Vrijburg (36) toe. Die vloer is namelijk glad: de perfecte conditie om een maximale snelheid te bereiken. Rondjes draaien gaat daar ook prima. Jesse heeft spasme waardoor hij op zijn tenen loopt en zijn benen minder goed kan aansturen. Meer dan honderd meter lopen gaat niet. Maar hij is ook een sociaal kind dat graag mee wil doen en vooral niet meer in de kinderwagen wil zitten, zegt Vrijburg. Zijn running frame is een uitkomst.

Jesse met zijn running frame. Foto’s: Eva Plevier / Het Parool

Flinke investering
Frame running is begonnen als para-atletieksport waarbij je met een running frame verschillende afstanden loopt of rent. Het running frame lijkt op het eerste gezicht op een fiets met drie wielen, maar dan zonder pedalen. De gebruiker loopt dus zelf, met steun van het frame. “Maar de frames zijn niet alleen voor atletiek,” zegt Petra van Schie, kinderfysiotherapeut en een van de oprichters van Stichting Frame Running Nederland. “Het is juist ook de bedoeling dat een kind met een beperking dankzij het frame naar school kan, een boswandeling kan maken of even meeloopt naar de supermarkt. De heel gewone dingen.” Running frames worden vergoed via de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) als een kind lid is van een atletiekvereniging, maar niet wanneer het als loophulpmiddel in het dagelijks leven wordt gebruikt. Ouders kunnen wel zelf een exemplaar aanschaffen, maar dat is een flinke investering: een frame kost rond de drieduizend euro. Bovendien groeien kinderen snel uit de frames – net als uit kleding en fietsen. Daarom heeft Stichting Frame Running Nederland een uitleenpool gecreëerd, zodat ouders de running frames kunnen lenen. Groeit hun kind uit het frame, dan komt de stichting het ophalen en inwisselen voor een groter exemplaar.

Bewegen is goed voor de fysieke gezondheid van kinderen met een beperking – zo worden hun hart en longen aan het werk gezet – maar ook voor hun mentale ontwikkeling is het onmisbaar, zegt Van Schie. “Kinderen met een beperking zijn vaak afhankelijk van anderen. Als ze op het frame stappen en ineens zelf kunnen bepalen of ze naar links of rechts gaan, geeft dat zelfvertrouwen en zelfstandigheid, wat ontzettend belangrijk is in zo’n ontwikkelingsfase.” Dat ziet Luciel Jong (41) bij haar zoontje Sem (6). Door een motorische beperking raakt hij snel uit evenwicht, waardoor hij sneller struikelt en valt. “We moeten hem altijd een hand geven, maar eigenlijk wil hij helemaal geen hand meer.” Sem wil met zijn grote zus mee naar de stad, en dan zelf lopen. Of vooruit rennen in het park.

Goed geregeld
Dat lukte dankzij het running frame. Sem kreeg zijn frame een maand geleden, en rent inmiddels fanatiek achter zijn grote zus aan. Hard ook. “Door die zelfstandigheid kan Sem ontdekken en worden wie hij is,” zegt Jong. Het frame vroeg Jong aan via Stichting Frame Running Nederland. “Een week later kwamen ze het al brengen. Wat is dat uniek en fijn, dacht ik toen. Als je kind extra hulp nodig heeft moet je al zoveel regelen, aanvragen en uitzoeken.” “Aan gezinnen om ons heen merken we dat dat hartstikke zwaar kan zijn, maar we staan er altijd positief in. Het feit dat Stichting Frame Running Nederland echt meedenkt en alles zo goed geregeld heeft, geeft nog meer positieve energie.”

Stichting Frame Running Nederland wil ieder kind zo continu en zo snel mogelijk van een running frame kunnen voorzien, zodat ze het liefst de volgende dag nog de wijde wereld inrennen. Maar daarvoor is de uitleenpool nog niet groot genoeg, zegt oprichter Van Schie. “Het kan gebeuren dat je een frame ontvangt en dat een aantal maanden later weer in moet leveren, omdat het te klein is geworden.” Zo zat Jesse eens een paar maanden zonder. Toen de jonge Amsterdammer vijf was kreeg hij voor het eerst een frame, maar een half jaar later zat hij er met z’n knieën in zijn gezicht op. Een maat groter was toen niet beschikbaar. “Een kind gaat dan direct meer zittende dingen doen,” zegt Van Schie. “En dat is heel vervelend. Je gunt ieder kind de kans om zelfstandig te kunnen lopen.” Help mee Help Stichting Frame Running Nederland aan meer running frames, zodat kinderen altijd een exemplaar kunnen lenen om te rennen of te lopen.

Help mee
Stichting Witte Bedjes wil graag bijdragen aan uitbreiding van de uitleenpoule van Stichting Frame Running Nederland, zodat kinderen makkelijker kunnen doorgroeien naar een grotere maat, en zo actief kunnen blijven. Ook kunnen dan nog meer kinderen gebruik maken van de frames. U kunt doneren via de blauwe doneerbutton op onze website. Bedankt!

Auteur: Sterre Marsman / Het Parool