2022

Drostenburg Amsterdam – verduistering theaterzaal. Drostenburg verzorgt onderwijs aan kinderen (4-12 jaar) met een ernstige chronische ziekte, lichamelijke of meervoudige beperking. Cultuuronderwijs is een belangrijk onderdeel van de lesmethode. Maar het is voor deze doelgroep niet altijd makkelijk om een museum, theater of bioscoop te bezoeken. Daarom heeft de school de afgelopen jaren geïnvesteerd in een theaterzaal. Zo is er een rolstoeltoegankelijk podium gebouwd, inclusief een professionele geluids- en lichtinstallatie. Maar omdat veel activiteiten gedurende de dag plaatsvinden, ontbreekt de echte theatersfeer. Met onder meer een bijdrage van Stichting Witte Bedjes is het nu mogelijk de zaal met luiken te verduisteren voor de ultieme theaterervaring.

SBO De Kans Amsterdam – aanschaf leesboeken. Op deze school zijn veel leerlingen met een lees -en taalachterstand, maar ook leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse taal. Om te zorgen voor leesplezier en leesmotivatie is het belangrijk dat de schoolbibliotheek wordt voorzien van nieuwe en relevante leesboeken.

De Viaan Alkmaar– deze school voor praktijkonderwijs voor moeilijk lerende kinderen, had de wens hun leerlingen een echte “studio opneem ervaring” te bieden. Tijdens de muziekles of tijdens workshops. Met een bijdrage van Stichting Witte Bedjes heeft De Viaan een complete muziekset kunnen aanschaffen. Onderdeel van de set is een iPad met het programma ‘Garageband’.

Heliomare Heemskerk – in mei streek een mobiele kinderboerderij neer op het terrein van Heliomare. Voor veel kinderen een hele belevenis die ze niet vaak meemaken omdat ze bijvoorbeeld rolstoel gebonden zijn en niet zo makkelijk naar een boerderij kunnen gaan.

Duinhuis Haarlem – herinrichting van de buitenruimte voor De Orka-groep, een uitzonderlijk kwetsbare, kleine groep kinderen. Deze kinderen zijn te kwetsbaar om met andere groepen te laten spelen in de algemene buitenruimte van Het Duinhuis.

Stichting Kleine Maatjes Krommenie – aanschaf hoog-laag bedbox. Kleine Maatjes vangt kinderen op met een lichamelijke beperking en biedt hen graag een veilige slaap- en speelplek. Door de transparante zijkant van de hoog-laag bedbox wordt het kind betrokken bij de andere kinderen en door de klep kunnen de medewerkers op een juiste hoogte het kind in en uit tillen en verzorgen.