De nieuwe Touchcomputer van het Duinhuis

Haarlem, 25 mei 2016 – Kate (6) is meervoudig gehandicapt en gaat dagelijks naar kinderdagcentrum Het Duinhuis. Als Kate het scherm op de juiste plek aanraakt komen er figuren tevoorschijn met bijbehorende geluidjes.

Net als hun leeftijdsgenoten en broertjes en zusjes kunnen de kinderen in het Duinhuis in Haarlem (een dagopvang van De Hartekamp Groep voor kinderen en jongeren met een verstandelijke en/of meervoudige beperking) nu computerspelletjes spelen. En net als bij hun leeftijdsgenootjes trekt een scherm enorm. De Touch Professional is ontworpen voor kinderen met beperkingen: zo heeft de computer een groot en stevig touchscreen en kun je er makkelijk met een rolstoel bij aanschuiven.

De kinderen vinden de computer geweldig om te spelen en leren. Ze oefenen spelenderwijs met hun fijne motoriek, oog-handcoördinatie en leren omgaan met computers.

Logopedist Cathelijne van der Zwaag is erg blij met de komst van de computer dankzij een gift van Witte Bedjes. “We gebruiken hem voor therapie, communicatietraining en kunnen hiermee ook een taaltest afnemen. Die mogelijkheid hadden we voorheen niet.”

“Sommige kinderen moeten bijvoorbeeld leren dat hun acties gevolgen hebben. Op de computer merken ze bijvoorbeeld dat er ergens op het scherm iets gaat bewegen als ze ergens op drukken, waar ze dan weer op moeten reageren.”

Stichting Witte Bedjes is blij een bijdrage te leveren aan de kinderen van het Duinhuis.

Foto: Dingena Mol. Kate laat zien hoe de nieuwe Touchcomputer in het Duinhuis in Haarlem werkt.